Przygotowanie do wizyty

Opis dotychczasowej diety

Podczas pierwszej wizyty istotne jest aby przeanalizować to, jak żywiłeś się do tej pory. Żeby ocenić Twoje dotychczasowe nawyki żywieniowe i szacowane spożycie kalorii należy odtworzyć Twój przykładowy jadłospis. Dlatego przychodząc na pierwszą wizytę do poradni warto przygotować sobie zapis żywieniowy z co najmniej z jednego dnia (jeśli uda Ci się przygotować notatki z trzech ostatnich dni umożliwi to jeszcze dokładniejszą analizę).

Takie notatki powinny być jak najdokładniejsze i zawierać wszelkie spożyte produkty. Nie tylko w ramach głównych posiłków ale także przekąski oraz wypite płyny. Oto, co powinien zawierać Twój zapis:

  • Godzina
  • Produkty
  • wielkość/ilość
    spożytego produktu

Przykład zapisu:

  • Godz. 10:00 – kubek kawy z mlekiem 2%, 1 kromka chleba jasnego, masło cienka warstwa, plaster sera żółtego, pomidor 1 sztuka
  • Godz. 12:00 – jabłko 1 średnia sztuka
  • Godz. 14:00 – 4 kostki czekolady z bakaliami

Ważne jest to, abyś jak najdokładniej określił skład swojego posiłku. Zawsze staraj się notować wielkość porcji (może być to miara domowa np. łyżka, łyżeczka, szklanka, mała/duża sztuka) lub jeśli to możliwe podaj liczbę gramów. Swoje posiłki rozpisuj za poszczególne składniki. Zapis „bułka z serem” jest mniej dokładny niż „bułka jasna 1 sztuka” i „1 plaster sera żółtego”.

Nie „ulepszaj” swojej dotychczasowej diety. Zapisuj spożywane posiłki zgodnie z prawdą.

Przykładowy jednodniowy zapis żywienia

Pobudka: 7:30
8:00bułka pszenna, 1 duża
masło, łyżeczka
szynka wieprzowa, 2 plastry
jabłko, 1 duże
herbata owocowa, 1 szklanka
cukier, 1 płaska łyżeczka




8:30woda, 2 szklanki
9:00baton mars, 1 sztuka
brzoskwinia, 1 duża sztuka
11:00 – 12:00bieganie
13:00banan, 1 średnia sztuka
15:00kotlet schabowy panierowany, średni około 150g
ryż, 1/2 woreczka
surówka z marchwii i jabłka, 1/3 dużego talerza
kompot z jabłek, 1 szklanka


18:00hamburger 1 sztuka
Coca-Cola, 0,5l
frytki, małe

22:00woda, 2 szklanki
czekolada gorzka 50%, 5 kostek
Sen 23:30

Przygotowanie do pomiaru

Kluczowym elementem podczas spotkań z dietetykiem jest pomiar masy i składu ciała. W tym celu pacjent ważony jest na specjalnym analizatorze, który wykorzystuje metodę BIA (bioimpedancji elektrycznej). Metoda ta pozwala poznać skład ciała wykorzystując przepływ prądu przez tkanki. Ponieważ poszczególne tkanki mają inną budowę, stawiają inny opór. Dzięki temu BIA ocenia zawartość masy tłuszczowej i beztłuszczowej w organizmie a także stopień nawodnienia i tzw. podstawową przemianę materii.

Pomiar wykonywany przy pomocy bioimpedancji jest całkowicie bezpieczny, natomiast ze względu na kontakt z prądem (o niewielkim, niewyczuwalnym natężeniu) zapobiegawczo przeciwwskazaniem do tego badania jest ciąża oraz posiadanie metalowych urządzenia w ciele (np. rozrusznik serca, bajpasy).

Aby pomiar był wykonany właściwie niezbędne jest odpowiednie przygotowanie. Poniżej kilka wskazówek:

  1. Zachowaj odstęp około 3 godzin między swoim ostatnim posiłkiem a wizytą.
  2. Jeśli jesteś osobą aktywną podobny odstęp (minimum 3 h ) zachowaj między sowim treningiem a pomiarem.
  3. Ponieważ pomiar wykonywany jest na boso, unikaj zakładania długich rajstop (dotyczy kobiet).
  4. Do pomiaru przystąp z pustym pęcherzem.

Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe