28 Marz

Dlaczego warto jeść jajka?

Niedługo Wielkanoc a co za tym idzie na świątecznych stołach pojawią się jajka. Dlatego postanowiłam co nieco napisać o ich właściwościach i odczarować krążące niepochlebne opinie bo jajka to fantastyczny produkt!

Jajek obawiano się przede wszystkim ze względu na wysoką zawartość cholesterolu, którego nadmiar w konsekwencji miał powodować miażdżyce. Okazuje się jednak, że to nienasycone kwasy tłuszczowe dostarczane z dietą mają większy związek z powstaniem miażdżycy i chorób serca. Pod tym kątem w jajku mamy bardzo dobre proporcje pomiędzy nienasyconymi a nasyconymi kwasami tłuszczowymi (2:1), dlatego wykazują wysoką wartość biologiczną. Ponad to jajko oprócz cholesterolu zawiera również szereg cennych witamin, minerałów i pierwiastków śladowych a to wszystko sprawia, że jest to niezwykle cenny składnik codziennej diety. Obecnie jajka nie są traktowane jako produkt przyczyniający się do powstania chorób serca i układu naczyniowego.

Udowodniono, że ograniczenie spożycia jaj z obawy o cholesterol powoduje niedobory choliny – kolejnego istotnego składnika zawartego w jajku. Cholina jest składową niektórych fosfolipidów, w tym lecytyny. Ze względu na duże znaczenia biologiczne jest uważana za substancję witaminopodobną. Cholina jest potrzebna człowiekowi do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i mózgu oraz właściwego metabolizmu wątroby. Szczególnie istotna jest u kobiet w okresie ciąży i karmienia piersią, ponieważ bierze udział w prenatalnym i noworodkowym rozwoju rdzenia kręgowego i mózgu. Cholina wpływa także na funkcje pamięci. Pojawiają się doniesienia o tym, iż dieta bogata w cholinę może ograniczyć ryzyko wystąpienia otępienia i demencji starczej charakterystycznych dla choroby Alzheimera.

Jajko jest doskonałym źródłem pełnowartościowego, łatwo-przyswajalnego białka. Białko jaja jest uważane za miedzynarodowy wzorzec żywieniowej wartości białka biorąc pod uwagę skład i proporcję zawartych w nim aminokwasów. Wbrew pozorom to żółtko jaja zawiera więcej białka niż białko jaja.

W żółtku znajdziemy też ksantofile, czyli biologicznie aktywne substancje należące do karotenoidów, które wykazują działanie antyoksydacyjne, dzięki czemu chronią komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Ksantofile to przede wszystkim luteina i zeasantyna, które wykazują szczególne działanie w profilaktyce zdrowotnej oczu. Obniżają ryzyko powstania degeneracji plamki żółtej oka, która jest główną przyczyną katarakty i nieodwracalnej utraty wzroku.Warto wspomnieć, że luteina zawarta w żółtku jest najlepiej przyswajaną formą dla człowieka w porównaniu z innymi jej źródłami.

Jajko to także źródło wielu cennych witamin, w tym szczególnie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach jak witamina A,D i E (silnych antyutleniaczy), a także witamin z grupy B ( w tym kwasu foliowego, biotyny, niacyny, wit. B1, B2, B5, B6, i B12). Zawiera także cenne składniki mineralne takie jak wapń, fosfor, żelazo, magnez, selen, cynk, miedź.

W jajku wartościowa jest nie tylko jego zawartość ale również skorupka, która jest niezwykle bogata w przyswajalny wapń. Preparaty farmaceutyczne przygotowane ze skorupki jaj mają zastosowanie w leczeniu osteoporozy.

Na koniec warto wspomnieć, że z zapłodnionego jaja w przeciągu około 20 dni wykluwa się piskle, co jednoznacznie świadczy o tym, że jajo zawiera odpowiedni zestaw naturalnych składników niezbędnych do powstania nowego życia. To wszystko sprawia, że jajo jest doskonałą żywnością funkcjonalną dla człowieka.

Dlatego warto jest włączyć do swojej codziennej diety jajka nie tylko w Wielkanoc ;)

Twój komentarz