24 Sty

Jak wybrać zdrowy chleb ?

 Chleb to często produkt bazowy naszego codziennego żywienia. Bo przecież najłatwiej i najszybciej jest zrobić sobie kanapeczki (zwłaszcza na wynos). Wcale nie jest błędem to, że w naszej diecie pojawia się sporo chleba, jednak skoro jest go dużo to warto zadbać o to aby był on właściwej jakości.

Dlatego postaram się opisać wszystkie najważniejsze kwestie, na które warto zwrócić uwagę wybierając chleb.

Najlepszym wyborem będzie chleb razowy czyli chleb z pełnego ziarna. Mąka razowa to taka, której ziarna zostały zmielone tylko raz (stąd nazwa). Pełnoziarniste chleby wykonane są z mąki nieoczyszczonej, czyli takiej z której nie pozbyto się zewnętrznej warstwy ziarna - to ta zawiera to co najcenniejsze czyli błonnik, witaminy i minerały. Natomiast mąka biała wykonana jest z samego środka ziarna (bielma), a otręby i zarodki są odsiewane, więc pozbywamy się tego co zdrowe.

Chleb to przede wszystkim mąka z której jest wykonany. Mąka razowa może być pszenna, żytnia lub mieszana ale zawsze warto zwrócić uwagę jaki jest jej typ. Typ mąki określa stopień mielenia ziaren. Większa liczba oznacza grubiej mieloną mąkę – ta będzie lepsza. Zatem np. mąka razowa żytnia typ 2000 będzie idealna.  Świetna będzie  również mąka pszenna graham typ 1850, natomiast  zwykła mąka pszenna  500 to już inna bajka.

Mąki typu 450 – 500 są produktem już tak przetworzonym, że zostaje tylko „czysta energia”.  Czysta, bo nie zawiera już praktycznie żadnych minerałów ani błonnika a jest jedynie źródłem pustej energii.  Taka pusta, bezwitaminowa energia to doskonały materiał do tycia, ponieważ aby przetworzyć kalorie organizm potrzebuje właśnie minerałów i witamin. Jeśli tego nie ma to odkłada sobie taką energię „na potem” w postaci tkanki tłuszczowej (podobne puste kalorie mamy w słodyczach!).

Aby sprawdzić czy chleb jest dobrej jakość trzeba go:

- PODNIEŚĆ – jeśli jest ciężki to świadczy to o tym, że jest wykonany z nieoczyszczonej mąki pełnoziarnistej. Taki chleb jest bogaty w drogocenny błonnik, witaminy i minerały. Unikaj napowietrzonego lekkiego chleba.

- PRZECZYTAĆ SKŁAD – zdrowy chleb jest 4-ro składnikowy. Powinien zawierać mąkę, zakwas, wodę i sól - to wszystko! Unikaj barwionych karmelem bochenków, które mają tylko przypominać zdrowy „ciemny” chleb.

- PRZEKROIĆ – w środku chleb powinien być wilgotny, „gliniasty” ale nie lepiący (dopuszczalne są „smugi” na nożu po przekrojeniu). Jeśli się kruszy to nie jest to dobry wybór.

 

UWAGA! Osoby z problemami w obrębie przewodu pokarmowego typu nadżerki, wrzody, stany zapalne powinny wybierać delikatny chleb pszenny lub kukurydziany (ewentualnie graham), ponieważ błonnik zawarty w chlebach pełnoziarnistych będzie mechanicznie podrażniać i nasilać problem.

 

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe